Deze keer test ik de Piaggio MP3. Dit vond ik een hele leuke en spannende review. De Piaggio MP3 is een motorscooter die je zonder motorrijbewijs mag rijden. Dus ik stap dus zonder echt veel ervaring op een “motor”, als dat maar goed gaat.
Piaggio MP3 Motorrijden zonder Motorrijbewijs
Ik heb helemaal in een deuk gelegen over de discussie die deze Piaggio los kan maken. Is het nu een motor of niet?! Ik heb in aanloop op de review eens gepolst bij mijn klanten in de B4men Barbershop. Voor mannen die geen motorrijden is dit gewoon een motor maar voor motorrijders ligt het toch even wat anders!! Dit is GEEN motor maar een driewieler. Groot voordeel, je hoeft geen rekening op de weg te houden dat je moet zwaaien naar andere motorrijders, ze zwaaien namelijk echt niet terug! In mijn ogen is het motor en één met een groot voordeel. Ik kan hem ook rijden! Door een maas in de wet wordt de Piaggio MP3 (let op niet alle modellen) als een auto gezien. Ik ga dus een testen of ik als autorijder een motorgevoel krijg als ik met de MP3 op pad ga.
Mijn eerste rit op de Piaggio MP3
Voor mijn eerste kennismaking had ik best een pittige trip voor de boeg. Ik kon de Piaggio MP3 ophalen in Breda en daarna moest ik natuurlijk terug naar Hoofddorp. De stevige wind maakt het nog een tikkie spannender. Ik heb vroeger heel veel op een brommer/scooter gereden, dus die ervaring heb ik wel. Toch is 130 kilometer per uur wel wat anders. Mijn zenuwen bleken onnodig. De zit op de Piaggio is natuurlijk en voelt erg vertrouwd. Het rijden is niet meer dan gas geven en remmen. Na even een proefrondje op het industrieterrein ben ik gaan rijden. Zonder enig probleem ben ik heelhuids thuisgekomen.
Een week rijden met de Piaggio MP3
Helaas heb ik een week getroffen met echt enorm rotweer. Dit is gelijk het nadeel, er zit helaas geen dak op. Het aantal kilometers is dus wat beperkt gebleven. De kilometers die ik er wel op heb gereden waren geweldig. Het “echte” motorgevoel beleef je ook op een Piaggio MP3. Je rijdt lekker met je kop in de wind en je krijgt de elementen net zo hard voor je kiezen. Door mijn week rijden met minder weer, kwamen er eigelijk best een hoop punten naar voren die voor mij juist voor de Piaggio zouden pleiten. Zo is de “scooter” heel stabiel bij ieder weertype en blijft je zit op erop heel natuurlijk. Doordat je rechtop zit is een flinke tocht geen aanslag op je lijf en ik stapte zonder gebroken te zijn iedere keer ervan af. De voorkant geeft al een hoop bescherming maar met een scherm en een dek voor je benen, kan je zelfs in de winter prima rijden.
Conclusie na het rijden op de Piaggio MP3
Ik zou mij echt niet schamen voor het rijden op een Piaggio MP3. Sterker nog, wanneer ik veel woon-werk kilometers zou moeten maken, had ik er zeker één aangeschaft. De prijs van de Piaggio is niet goedkoop, ik schrok hier best van. Dus voor een hobby ding vind ik het veel te duur. Ik zou het zonde vinden als mijn geld in de vorm van een scooter/motor alleen maar stil zou staan voor de deur. Wie veel woonwerk kilometers maakt zou ik zonder twijfel willen wijzen op de mogelijkheden van de Piaggio. Stap over het idee van een “nep” motor heen en maak op zijn minst eens een proefritje.