De reclameslogan van Opel zegt dat zij voor auto’s leven: “Wir Leben Auto’s”. Als ze dat zo’n 20 jaar geleden hadden geroepen dan had ik daar toch wel mijn vraagtekens bij gezet. Want als je toch die oude Opel-modellen bekijkt dan komen ze op z’n zachts gezegd nogal saai over. Wel degelijk maar dat is het dan ook. Natuurlijk over smaak valt niet te twisten, maar als ik naar die oude kadetjes of het vorige model van de Agila kijk dan krijg ik niet bepaald een warm gevoel. Maar blijkbaar is een aantal jaren geleden bij Opel op de ontwerpafdeling het licht aangegaan en zijn de ramen opengezet waardoor er een frisse wind binnen kwam waaien die ook gelijk maar het stof van tafels en kasten af blies. Nu rollen er auto’s van de band die er prima uitzien. Sportief en leuk en met een eigen “smoel”. Kortom auto’s waar het zonnetje van gaat schijnen.
En dan is daar nu een nieuw voorbeeld van: de Mokka X. Deze loot aan de Opelboom ziet er heel tof, sportief en stoer uit en rijdt meer dan voortreffelijk. Pas geleden mocht ik in Schotland alle mogelijkheden van deze compacte SUV uitproberen en dat was een waar genoegen. Gespaard werd de auto niet. Ik heb hem uitgebreid getest op zijn rijgedrag in de stad, op de autoweg, op bergweggetjes, geitenpaden en heel ruig terrein, dus op alles waar je maar met een 4X4 all-wheel-drive kan komen. Het resultaat mag er zijn, ik kan niet anders concluderen dan dat deze Opel Mokka X zich overal perfect gedroeg. In het drukke stadsverkeer van Edinburgh is hij heel gemakkelijk te besturen en rijdt hij soepel en prettig. Op de autoweg is de Mokka X lekker pittig en snel. Hij accelereert soepel waardoor je goed op het verkeer kan anticiperen. De Eye frontcamera en het High Beam Assist dragen bij aan de reactiesnelheid. Door zijn uitstekende wegligging zijn de smalle en bochtige bergweggetjes ook geen enkel probleem en door het panoramische ontwerp van de Mokka X kan je bovendien ook nog meer genieten van de omgeving en zijn er weinig dode hoeken wat ook weer bijdraagt aan de veiligheid. De stoerheid van deze pracht auto komt goed tot z’n recht in ruig terrein. Hier is de Mokka X als allrounder helemaal in z’n nopjes. Met het Intelligent Adaptief All-wheel-drive-systeem kan hij met gemak het ruigste en het steilste terrein aan. Ik was bij sommige stukken banger dan de Mokka X die geen enkele moeite had met de steile en zeer slechte bergpaden.
Ook het interieur stelde mij niet teleur. Op de eerste plaats was ik zeer verbaasd over de ruimte in de auto. Dat had ik zo één twee drie niet aan de buitenkant verwacht. Gelukkig maar want ik hou niet zo van protserige slagschepen. Alles van het strakke interieur is op elkaar afgestemd. Hierdoor krijgt je een mooi lijnenspel en daardoor ook een overzichtelijk geheel. De eyecatcher is de middenconsole met het nieuwste infotainmentsysteem. Er zitten bijna geen knoppen meer op want alle functies zijn via het touchscreenscherm te bedienen. Ook de centrale informatiedisplays in het instrumentarium zijn veel beter leesbaar door de haarscherpe 3,5-inch monochrome en 4,2-inch Lcd-kleurenscherm. Kortom de Mokka X is een hele ruime auto waarin 5 volwassenen heerlijk kunnen zitten. Op de achterbank kan je ook nog genieten van een filmpje of een computerspelletje op de schermen die aan de achterkant van de voorstoelen zijn bevestigd. Je ziet gewoon dat er op het gebied van veiligheid en comfort aan alles is gedacht.
Natuurlijk ontbreekt het de Mokka X niet aan nieuwe technische en innovatieve hoogstandjes. Viel mij aan de buitenkant de vleugelvorm in de LED-dagrijverlichting en achterlichtunits al op, ook onder de motorkap en met de wielaandrijving is er van alles verbeterd. Standaard is de Mokka X uitgerust met heel veel vernieuwingen die de veiligheid en het rijcomfort hebben verbeterd. Denk aan het ABS-systeem, bandenspanning controlesysteem, EPS, Hill Start Assist, Cruise Control met snelheidsbegrenzer enz. enz. en de banden zitten ook nog op stoere 16” stalen velgen met wieldop (RRY).
De Mokka X is er maar liefst met 9 verschillende benzinemotoren, 2 Bi-Fuel motoren en 8 dieselmotoren. Zo geeft Opel je heel wat te kiezen. Zelf heb ik gereden in een Mokka X met dieselmotor die was uitgerust met het Intelligent adaptief all-wheel drivesysteem. Met dit systeem heeft Opel al twee keer de titel: “AutoBild Allrad Auto des Jahres” in Duitsland gewonnen. Dit systeem heeft een elektronische meervoudige platenkoppeling die de aandrijfkrachten tussen de voor- en achteras traploos distribueert in de verhouding van 100:0 tot 50:50. Dus als je het over bijzondere innovaties hebt dan heb je er hier een. Dit all wheel drivesysteem en een zestrapsautomaat is standaard bij de Mokka X met de sterke 1.4 ECOTEC Turbo. En mogelijk in combinatie met de 1.4-liter benzinemotor en de 1.6 CDTi-diesel die ook zijn uitgerust met een handgeschakelde zesversnellingsbak.
Uiteraard valt er over de Opel Mokka X nog heel veel meer te schrijven. Maar het beste blijft toch dat je een bezoek gaat brengen aan de Opeldealer. Die kan je bij wijze van spreken aan de hand de nieuwe Mokka X mee in nemen en je er alles over vertellen. Nog mooier is natuurlijk het maken van een proefrit. Zien is geloven, maar erin rijden is overtuigen.
Dus alvast veel plezier.
De Opel Mokka X is te koop vanaf €22.995,-
Jos Huffmeijer voor www.b4men.nl
Mooie wagen! Onlangs een proefrit gemaakt en voelde lekker aan, maar er is zoveel moois de laatste tijd.. Pieter