Het motorseizoen is in mijn ogen al begonnen en ik wilde dit seizoen graag een wat meer ‘casual’ schoen hebben voor op de motor. Ik had namelijk alleen nog maar racelaarzen en voor korte stukjes zijn die soms wel erg warm en ze lopen niet heel erg fijn. Nu ga ik echt geen avondvierdaagse lopen, maar het is wel fijn als je van de motor stapt om ze in ieder geval aan te houden, zonder dat je er huidirritaties van krijgt. Voor niet al te lange ritjes zocht ik dus andere motorschoenen die toch ook wel voldoen aan de veiligheid maar ook een beetje oké lopen.
Zelf draag ik mijn jas en broek van Dainese, handschoenen van Alpinestars, mijn helm is van Shark en racelaarzen zijn van het merk Booster. Ik ben dus een niet één merk gebonden persoon betreft motorkleding. En had ik in ieder geval een hoop keuzes qua schoenen en laarzen. Zelf wilde ik dat ze wel iets hoger zijn dan een middelhoge sneaker, omdat ik mijn enkels ook belangrijk vind. Ik kwam daarom toch al gauw weer uit op het merk Alpinestars, want uiterlijk telt ook wel een beetje mee. I know, I know dress for the slide not for the ride. Aan die regel houd ik mij zeker, maar wat als die nou veilig zijn en er leuk uitzien, wat wil je dan nog meer right?!
Dus Alpinestars it is! Nu nog een keuze maken uit een paar soorten, namelijk Faster 2, SP-1 en de Fastback. Al snel viel de Fastback af en had ik nog maar twee keuzes.
De Faster 2
en SP-1
Qua uiterlijk ontlopen ze elkaar niet, maar hoe ze zitten wel degelijk. Waarbij de SP-1 CE gekeurd is en protectie heeft van een volwaardige motorlaars, heeft de Faster 2 dit niet. Ik hoor jullie nu al zeggen, maar Nick… veiligheid eerst toch? Ja dit is zeker waar! CE (niet te verwarren met china export) gekeurd wil zeggen dat hij voldoet aan de EN norm, die bepaald en opgesteld worden door hun. Een derde partij is ook betrokken geweest in deconformiteitsbeoordelingsprocedure. Hierbij heb je ook nog eens bepaalde ‘levels’ van veiligheid. Dit wil niet zeggen dat Level 1 beter is dan Level 2. Het ligt er namelijk ook aan wat voor rijstijl je hebt en of je vaak de stad of langs het strand rijd, of alleen maar de snelweg pakt.
Mij is uitgelegd dat de Faster 2 en SP-1 niet ver uit elkaar liggen qua veiligheid. Het grappige is dat ik voordat ik naar de winkel ging om ze te passen, eerst ook nog YouTube heb gekeken naar de Fastlane crash test van Fort9 (die zowat gelijk is qua stof van de Faster 2). Daar zetten ze een beltsander vol op de schoen om te kijken wanneer hij door het stof breekt. Dit duurde dik anderhalf minuut, dus mocht ik ooit een gleider maken op de motor (wat ik nooit hoop), dan kan ik met die schoen tenminste anderhalf minuut lang doorglijden totdat hij door de stof heen gaat. De Faster 2 loopt wel een beetje gek, deels als een klomp maar door de flexibiliteit van de neus toch ook vooral als een sneaker. de SP-1 is daarbij nog veel stugger, en toen begon ik wel te twijfelen. Gelukkig gaf de verkoper ook aan dat hij liever de Faster 2 prefeert dan de SP-1 in verband met veters. De SP-1 heeft hele dunne veters, mochten ze vast komen te zitten tijdens het rijden bij je versnelling, zijn die moeilijker los te maken dan de Faster 2. Maar hij vermelde erbij dat het ook maar een gevoel was, toch kon ook ik me daar zeker wel in vinden.
Uiteindelijk heb ik dus gekozen voor de Faster 2, en man na 300+- kilometer er al mee te hebben gereden moet ik zeggen dat ze mij toch wel heel erg lekker zitten. Ook heb ik de vrijdagochtend ermee gewerkt, nu zit ik achter een bureau, maar zo af en toe lopen moet ook gebeuren en dit ging eigenlijk prima zonder dat ik er echt last van had! Hierdoor heb ik ze meteen goed ingelopen
Het weekend heeft in ieder geval een goed weersvooruitzicht! Ik stap zeker op mijn motor van het weekend als ik naar mijn ouders ga. Voor diegene die motorrijden, wat voor soort motorschoenen draag jij voor de korte ritjes? Ik hoor het graag van jullie! Laat een reactie achter op de B4men Facebookpagina