Ik heb de afgelopen keren een enorme loftrompet opgestoken voor het merk Jaguar. Wij zijn (ik spreek namens het hele gezin) grote Jaguar fans. Ik ben daarnaast ook een echte suv rijder en dit was iets wat Jaguar nog miste. Tot nu toe dan! Ik kreeg de mogelijkheid om te mogen rijden in de Jaguar F-Pace, twee in één dus. Dit moet helemaal goed komen toch…!!
De Jaguar F-Pace
Ik ben een aantal maal bij Jaguar Nederland geweest en heb daar de F-Pace in de showroom zien staan pronken. Ik moet keihard bekennen, uiterlijk is de auto het helemaal voor mij. Hij is hoog, groot en sportief. Je kan begrijpen dat ik helemaal in mijn noppies was toen ik de kans kreeg deze auto te gaan rijden voor de blog. Ik kwam alleen best voor een dilemma te staan, de Jaguar viel namelijk dit keer een klein beetje tegen. Hooo, wacht even voordat je denk dat ik de F-Pace niets vind, dan heb je het mis hoor. Waar ging het dan mis? Uiterlijk is het een geweldige auto! Rijdend is het geweldige auto! Echter de binnenkant van auto viel mij een beetje tegen. Tja, en dan ben ik wel enorm bevooroordeeld met de eerder gereden Jaguars en daarom lag de lat misschien ook wat te hoog. Toch kreeg ik een beetje het idee dat er op het interieur een beetje bezuinigd is. Ik heb dit met het terug brengen van de auto ook eerlijk gemeld en kreeg een heel eerlijk antwoord terug. De F-Pace is qua interieur gestyled op de XE en niet op de XF. Dit verklaard wel een hoop, echter vind ik het wel een gemiste kans. Maar goed, dit gezegd hebbende, het is rijdend een echte Jaguar.
De Jaguar F-Pace na een week rijden
Een Jaguar gaat nooit vervelen! Je gaat zitten in een zetel en je zoeft over de weg. Zelfs een hoge Jaguar ligt strak en stabiel op de weg. Sportief rijden is met de F-Pace geen probleem, de 2.0 diesel met 180 pk heeft power genoeg om bij een verkeerslicht stevig te kunnen wegtrekken. Bochten kunnen voor een SUV soms best een uitdaging zijn, maar niet voor de F-Pace, strak door de bocht en zonder overhellen. De uitstraling van de auto zorgt ervoor dat veel mensen toch even langer kijken of zelf het hoofd omdraaien. Het interieur was ook niet heel slecht hoor. De F-Pace is van alle gemakken voorzien, van voorruitverwarming tot stoelverwarming achterin en een mooi panoramadak maakt de auto optisch nog ruimer. Het grootste probleem was bij mij meer de uitstraling. Normaal heeft Jaguar voor mij een enorm luxe en doordachte uitstraling in de auto’s. In dit geval hadden wij een uitvoering waarvan het dashboard plastic was en de knopjes niet lekker en goedkoop aanvoelden. Dit vond ik jammer zeker met het oog op het feit dat het gaat om een auto van vanaf €54.880,- en het model wat ik reed was €89.902,-. De duurdere modellen hebben wel een leer dashboard, dus het kan wel 😉
De Jaguar F-Pace Conclusie
Ik heb getwijfeld of ik dit stuk moest schrijven en dat komt omdat ik het gevoel heb enorm kritisch te zijn op een auto wat niet helemaal terecht is. Het is één van de beste en mooiste SUV die ik heb mogen rijden. Echter wanneer je zoveel geld uit kan geven voor een Jaguar, zou ik toch al heel snel kiezen voor mijn eerste liefde en dat is de Jaguar XF.