Sinds ik voor de blog B4man af en toe over auto’s schrijf krijg ik nogal eens de vraag in wat voor auto ik zelf rij. Dit is vrij simpel, ik rij in een bedrijfsauto.
Als zzp’er werk ik voor het prestigieuze cognachuis Rémy Martin. Voor hen verzorg ik in het hele land cognacdemonstraties, proeverijen, trainingen en workshops. Daarnaast sta ik met hun heerlijke cognac op spiritsfestivals en beurzen.
Door deze werkzaamheden heb ik vooral aardig wat vloerruimte nodig. De hoogte en breedte zijn minder belangrijk.
Omdat mijn auto ook een soort van visitekaartje is let ik er goed op dat hij schoon en opgeruimd is. Uitstraling is in mijn werk belangrijk en ik kan het niet maken om met een oud, roestig en rokend barrel aan te komen met op het dashboard de restanten van 6 dagen lunch.
Op zoek naar een nieuwe bestelauto
Dit jaar was het weer wenselijk om mijn huidige auto in te ruilen voor een nieuwe.
Door de testritten voor B4men heb ik aardig wat ervaringen met de verschillende automerken en ondanks dat er volgens mij geen slechte auto’s meer worden gemaakt zijn er toch best wel verschillen waardoor ik wel wat voorkeuren heb gekregen.
Nu is mijn portemonnee niet voor alle auto’s geschikt en ook niet alle merken hebben een bestelauto die ik zou willen.
In mijn oriëntatie ben ik erachter gekomen dat veel autofabrikanten hun bestelauto’s in dezelfde fabriek en op hetzelfde platform laten bouwen. Het gevolg is dat die auto’s identiek zijn met alleen een verschillend merkschildje en vaak een ander kapje op hetzelfde achterlicht. Dat is op zich niet erg natuurlijk maar het is daardoor veel “eenheidsworst” maar aan de andere kant vergemakkelijkte het wel mijn zoektocht.
Ford Connect: fraai en sportief uiterlijk
Ford is één van de weinige autofabrikanten die wel een heel eigen lijn heeft voor zijn bedrijfsauto’s. Hierdoor zijn ze ook als een Ford herkenbaar en hebben zij dezelfde uitstraling als de personenauto’s. Aangezien ik ook hele fijne ervaringen heb met diverse Fords was een proefrit met een Ford Transit Connect snel gemaakt en ik moet zeggen dat ik verbaasd was dat deze net zo prettig en soepel rijdt en stuurt als hun personenauto’s. Bovendien heb je beslist niet het idee dat je in een bestelauto rijdt. Hij bezit alle luxe, comfort en (veiligheids) voorzieningen die je ook in de personenauto’s hebt. Daarnaast is hij heel stil wat betreft de windruis door de aerodynamische vorm en loopt ook de motor heel soepel en stil. De Connect heeft een uniek en best wel stoer uiterlijk, is stijlvol en sportief. Belangrijk is ook dat de laadvloer precies de lengte heeft die ik nodig heb.
Goed en deskundig advies
Bij de Forddealer kreeg ik van verkoopadviseur Martijn hele goede adviezen en tips die aansloten bij mijn wensen en verwachtingen. Zo kwamen we ook uit op een Connect met de nieuwste Ford 1.5l EcoBlue dieselmotor met 120pk én automaat.
Schone dieselmotoren
De motoren van Ford behoren, zonder gerommel, tot de schoonste diesels. Ford verwacht dat er tot zeker 2050 dieselmotoren nodig blijven. Dus is het de moeite waard hierin te blijven investeren en verbeteren. De dieselmotoren van Ford voldoen aan de strenge Euro Stage 6.2 emissienormen. De motoren hebben een Selective Catalytic Reduction (SCR) systeem dat gebruik maakt van Adblue vloeistof om NOx emissies in het uitlaatgas om te zetten in stikstof en water. Een speciaal filter reduceert vervolgens meer dan 99% van de uitgestoten vaste deeltjes uit de uitlaat.
Om nog zuiniger te rijden dan deze auto al doe heb ik ervoor gekozen om de Connect uit te rusten met een 8-traps automaat.
Door de prettige manier van handelen van het bedrijf heb ik alle vertrouwen in deze Forddealer en heb er zodoende het Ford Service Plan voor vijf jaar gekocht. Hiermee ben ik vijf jaar verzekerd van het beste onderhoud en service voor de auto en het scheelt ook aardig in de portemonnee.
Maar nu genoeg gepraat en complimentjes gegeven, dus Martijn geef mij nu de autosleutels maar, want dan kan ik ook aan het werk. Nou ja werk, eerst ermee op vakantie.