Nederland heeft de smaak van elektrisch rijden helemaal te pakken. De Tesla Model 3 was niet voor niets de meest geregistreerde auto van 2019. Uit onderzoek van het ANWB blijkt zelf dat 60% van de Nederlandse automobilisten elektrisch zou willen rijden. Maar waarom wordt elektrisch rijden zo interessant bevonden? Zijn elektrische auto’s niet vrij prijzig en duurt het opladen van de auto niet lang? We belichten alle voordelen en aandachtspunten van elektrisch rijden.
Lagere maandelijkse kosten
Rijd je een mooie zware auto dan merk je dit ook in de kosten. De wegenbelasting voor een nieuwe Skoda Kodiaq is bijvoorbeeld 85 euro per maand, dit komt neer op 1.020 euro per jaar. Enig idee hoeveel dit is voor een nieuwe Tesla Model 3? Het zal je verbazen maar je betaalt precies 0 euro per maand aan wegenbelasting. De overheid heeft namelijk bepaald dat volledig elektrische auto’s tot eind 2024 geen wegenbelasting betalen en hybride auto’s 50% van de wegenbelasting. Had je vanaf 1 januari een Tesla in je bezit dan bespaar je dus al 4,080 euro over 4 jaar (ten opzichte van een Skoda Kodiaq) alleen al op de wegenbelasting.
Geen belasting bij aanschaf gloednieuwe auto
Bij de aanschaf van een hele nieuwe auto betaal je BPM (belasting van personenauto’s en motorwielen) dit wordt berekend op basis van de Co2 uitstoot van een auto of de netto catalogusprijs. Voor een nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse betaal je bijvoorbeeld circa €9.000 aan BPM. Voor een nieuwe elektrische auto betaal je helemaal geen BPM. Dit is een belangrijke reden waarom steeds meer nieuw gekochte auto’s elektrisch zullen zijn.
Alle voordelen van toepassing op leaseauto’s
Deze bovenstaande voordelen gelden niet alleen bij het kopen van een auto. Ook wanneer je een elektrische auto leaset krijg je vrijstelling van de wegenbelasting en BPM. Dit geldt zowel voor private leasen als voor zakelijk leasen in heel Nederland. Dit resulteert dus direct in lagere leasekosten. Met het toenemende aantal ondernemers (160.000 in 2019) zullen er steeds meer ondernemers zijn die kiezen voor elektrisch rijden. Je hebt namelijk ook recht op milieu-investeringsaftrek en hebt slechts 8% bijtelling in plaats van 22% over de privékilometers. In de komende jaren zal private leasen ook steeds populairder worden waardoor het voor vrijwel iedereen betaalbaar wordt om een elektrische auto te leasen. Waar er in 2013 nog maar 8.400 private leaseauto’s op de weg reden is dit in 2020 gestegen naar 200.000. Autogebruik wordt steeds vaker verkozen boven autobezit. Het is immers ook een flinke aanslag op je spaargeld om een mooie auto te kopen. Met leasen rijd je dezelfde auto maar verspreid je het bedrag of meerdere jaren.
Elektrisch opladen kan eenvoudiger dan je denkt
Inmiddels is het opladen van een elektrische auto ook geen enkel probleem meer. Met tienduizenden laadplekken kun je overal in heel Nederland met je duurzame auto terecht. Iedere maand komen er gemiddeld 1.200 nieuwe laadpalen bij in ons land. Op de snelweg zijn ook voldoende snel-laadstations. Hier kan een auto met een groot vermogen binnen 30 minuten volledig opladen. Bij normale laadpunten duurt dit tussen de 4 uur (hybride) en 8 uur (volledig elektrisch). Bij iedere gemeente kan er een laadpunt worden aangevraagd die op een parkeerplek nabij je woning (of/en werk) wordt geplaatst. Ideaal dus. Thuisladen kost gemiddeld 0,03 cent per km waar dit voor een benzine auto gemiddeld 0,10 cent per km is. Elektrisch rijden valt dus ook qua brandstof goedkoper uit. De kosten bij een openbaar laadpunt komen neer op 0,06 cent en snelladen op de snelweg op 0,09 cent.
Duurzaam rijden in de toekomst
Dit zijn bij elkaar toch flink wat voordelen voor je portemonnee. Tel daarbij nog het scala op aan nieuwe elektrische auto die in 2020 zullen uitkomen en de toenemende actieradius. Hierdoor heeft men steeds meer keuzemogelijkheden in alle segmenten. De komende jaren zullen steeds meer autogebruikers bewust kiezen voor duurzaam rijden ten opzichte van een benzine auto. Niet alleen voor het milieu maar vooral vanwege de financiële voordelen die er aan duurzaam rijden gekoppeld zijn. Dit zal verder gestimuleerd worden door de overheid die het Nederlandse transport over 30 jaar emissievrij wilt hebben. Benzine en diesel zullen langzaam steeds zwaarder belast worden en duurzaam rijden zal steeds meer worden beloond. Wie er vroeg bij is geniet dus van alle voordelen die nu al gelden en er nog aankomen.