De nieuwe Porsche 911 GT3 RS heeft de 20,832 kilometer lange Nordschleife van de Nürburgring in een 6:49.328 minuten gerond. Achter het stuur zat Porsche-merkambassadeur Jörg Bergmeister, die nauw betrokken was bij de ontwikkeling van de nieuwe 911-topversie. De rondetijd over het circuit in de Eifel werd gereden in het bijzijn van een notaris.
De nieuwe Porsche 911 GT3 RS
De nieuwe Porsche 911 GT3 RS is ontworpen om maximaal te presteren. Bij de nieuwe 911 GT3 RS is meer racetechnologie dan ooit toegepast. De high-performance circuitauto-met-een-kenteken heeft maar liefst 386 kW wat goed is voor 525 pk. Bij een snelheid van 285 km/u bedraagt de totale downforce van de nieuwe GT3 RS maar liefst 860 kilogram, drie keer zoveel als een 911 GT3!! Naast de hoogtoerige atmosferische motor met race-genen en een intelligente lichtgewicht constructie, bewijzen vooral de koeling en de aerodynamische systemen de directe relatie met zijn motorsportbroers.
De nieuwe maatstaven van de 911 GT3 RS
De Porsche 911 GT3 RS met Weissach-pakket was uitgerust met de optioneel verkrijgbare Michelin Pilot Sport Cup 2 R-banden in de afmetingen 275/35 R20 voor en 335/30 R21 achter. De nieuwe 911 GT3 RS legde de kortere ronde die voorheen standaard was in slechts 6:44.848 minuten af.
“De 911 GT3 RS heeft op de Nordschleife bewezen wat je eigenlijk al wist: zijn absolute competentie op het circuit”, zegt Andreas Preuninger, hoofd van de GT-modellenreeks. “Ondanks de minder ideale omstandigheden met een stevige tegenwind op het lange rechte stuk van de Döttinger Höhe en de te lage asfalttemperaturen, zijn we tevreden met de tijd. De 911 GT3 RS zet nieuwe maatstaven op het gebied van aerodynamica en het chassis. Nooit eerder zat er zoveel autosport in een straatauto.”
Jörg Bergmeister is super trots
Frank Moser, het nieuwe hoofd van de 911- en 718-serie, volgde de snelle ronde vanaf de pitmuur: “Ik ben ongelooflijk trots op wat het team heeft bereikt bij het ontwikkelen en testen van de nieuwe 911 GT3 RS. Jörg Bergmeister benutte het potentieel van de auto ten volle, zelfs onder de moeilijke omstandigheden op de Ring. De 911 bewijst dat het concept met de motor achterin nog steeds uitstekend geschikt is voor high-performance sportwagens.”
“We verloren wat downforce door de sterke, soms wat vlagerige wind. Maar toch ben ik zeer tevreden over de ronde”, vertelt routinier Jörg Bergmeister. “Vooral in de snelle secties is de 911 GT3 RS een klasse apart. Hier bevindt de auto zich op een niveau dat we voorheen alleen kenden van hypercars. Ook bij het remmen zet de auto nieuwe maatstaven. Snelle ronden op de Nordschleife zijn meer dan leuk met deze auto.”