Ford is een van de weinige autofabrikanten die lang blijven investeren en innoveren om succes modellen up to date te houden, zo ook weer met de nieuwe Ford Fiesta Active. Al meer dan 40 jaar weet Ford zijn Fiesta in het B-segment succesvol te laten zijn.
DE NIEUWE FORD FIESTA IS BESLIST GEEN TRUTTENSCHUDDER
De 7e generatie Fiesta werd onlangs in de Franse Provence aan de pers gepresenteerd en B4men was daarbij. Je zag eigenlijk al gelijk dat het Ford weer was gelukt om de Fiesta een mooi nieuw “smoel” te geven. Geheel in stijl met de huidige tijdsgeest is de nieuwe Fiesta Active een moderne cross-over met de uitstraling van een SUV. Met zijn robuuste stijl, wat hogere rijhoogte en beschermingsplaten onderaan de carrosserie ziet hij er stoer uit. Tel daar nog eens de dakrails en de 17-inch metalen velgen bij op en je weet dat je hier niet te maken hebt met een boodschappenwagentje, maar met een sportieve auto die past bij mensen met een actieve en avontuurlijke levensstijl.
Interieur
Ook aan het interieur is veel aandacht besteed. Het ziet er dan ook heel fraai uit. Je ziet gelijk dat er met hoogwaardige materialen is gewerkt. Je zit lekker comfortabel in de sportieve stoelen en wat opvalt is de gebruiksvriendelijke indeling. Alles zit precies waar je het verwacht. De Fiesta Active is ook ruimer dan je in dit segment zou verwachten. Ook achterin zit je prima met voldoende been- en hoofdruimte.
Op de weg
Ja en dan het rijden met deze nieuwe Fiesta. Laat ik vooropstellen dat ik heel weinig actuele rijervaring met een Ford heb. Maar vanaf de eerste meters met deze Fiesta had ik een volkomen vertrouwd gevoel met als gevolg dat ik vanaf het begin kon genieten van de fantastische rijeigenschappen. De auto geeft je gelijk zelfvertrouwen en daardoor ook veel rijplezier. En of je nu op de autosnelweg zit of op een smal bergweggetje, in de stad of op een grind of zandpad, de Fiesta voelt zich blijkbaar overal thuis. Hij laat zich met het grootste gemak heel prettig sturen en je zit op hobbelige wegen niet te shaken in je stoel omdat de schokdempers geoptimaliseerd zijn. Dus ruig terrein hoef je niet meer te laten liggen want door de elektrisch bekrachtigde besturing en het ESC (stabiliteitscontrole) blijft de Fiesta lekker comfortabel rijden.
Drie rijstanden
De Fiesta Active heeft drie rij-modi. De eerste is de Normal-modus, dan heb je de Eco-modus die je helpt nog zuiniger te rijden en als derde de Slippery-modus die de instellingen van ESC en tractiecontrole aanpast waardoor de auto extra grip heeft op een glad wegdek.
Veiligheid aan boord
Natuurlijk heeft de nieuwe Fiesta Active aardig wat rijhulpsystemen aan boord. Deze systemen worden ondersteund door camera’s, radar en ultrasone sensoren. Standaard heeft de Fiesta Active Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection, Traffic Sign Recognition en Auto High Beam en natuurlijk is er nog een scala aan mogelijkheden om de rijveiligheid verder te vergroten. Dat de Fiesta Active standaard al een veilige auto is wordt wel bewezen door de 5 sterren die hij kreeg van Euro NCAP-crashtest.
Natuurlijk zou Ford Ford niet zijn als de Fiesta Active niet zou zijn uitgerust met premium connectiviteit en audiofuncties. Ik noem het SYNC 3- communicatie- en entertainmentsysteem van Ford. Hiermee kunnen de inzittende optimaal genieten van muziek, radio, spelletjes en Touchscreens tot 8-inch enzovoort en zo verder.
Motoren en prijs
De Fiesta Active is voorzien van efficiënte en hoogwaardige 1.0 EcoBoost-benzine motoren van Ford zelf. Deze voldoen aan de strengste Euro 6-emissienorm, dus ze zijn zuinig en hebben een zeer lage CO²-uitstoot, maar de motoren hebben wel veel pit.
De Ford Fiesta Active is vanaf € 23.075,- te koop. Uiteraard zijn er ook mogelijkheden voor een Ford Fiesta occasion
Ford Fiesta ST
Wil je nog sportiever, pittiger, spannender en uitdagender rijden maar wel in een Fiesta? Dan moet je een proefrit gaan maken in de Fiesta ST. Dit is sportief rijden van de bovenste plank. De Fiesta ST is uitgerust met een krachtige 1.5 liter drie cilinder turbomotor met 200 pk en 290 Nm. Natuurlijk heeft de Fiesta ST ook drie rijstanden. Hij heeft gepatenteerde veren en optioneel sperdifferentieel en je rijdt hiermee de stenen uit de weg. Zijn topsnelheid ligt op 232 km/u, dus je moet niet bang zijn om post te krijgen van het Justitieel Incassobureau.
Fiesta ST staat voor sensatie
Ook deze Fiesta ST stuurt geweldig fijn en je zit als een vorst in Recaro-Sportstoelen, je schakelt de ST met een ST-pookknop en je stuurt met een mooi sportstuur.
Door de “Force vectoring” vering ligt de ST als een blok op de weg en is zeer wendbaar doordat de stuuroverbrenging directer is. Ook het remsysteem is op sportief rijden berekend doordat de ST is uitgerust met 253 mm grote remschijven achter en 278 mm geventileerde exemplaren vóór.
Door dit alles zit je nooit te stuiteren in je stoel en stuur je de ST messcherp door de haarspeldbochten van elk gebergte. Ik mocht dit genoegen beleven in het gebergte van de Provence en had kippenvel van sensatie wat nog werd vergroot door het rateltje van het klepje in de uitlaat. Wat een lekker geluid en wat is de Fiesta ST een heerlijke sportwagen, en dat voor een vanaf prijs van € 31.790,-.
Dus ben je op zoek naar een truttenschudder dan moet je de Fiesta beslist niet nemen, maar wil je een auto met een uitdaging dan kan de nieuwe Ford Fiesta Active of Fiesta ST een goede keus zijn.
Foto’s: © B4men, Ford.