Dit keer hebben wij van B4men weer een leuke gadget mogen testen. Bijzonder aan deze review is dat wij hem voor de verandering met zijn tweeën geschreven hebben. De Cowboy 3 is getest door Jan Willem en door Nick. Wij geven in deze review beiden onze visie en mening. Zelf vindt Cowboy dat deze elektrische fietsen echt stadsfietsen zijn. Dit moeten wij dus maar gauw gaan testen! Spring achterop en kom erachter wat wij van deze E-bike vinden.
Wij hebben deze E-bike een aardig tijdje mogen lenen om te kijken wat onze bevindingen zijn. Het is niet zomaar een standaard e-bike. Deze fiets moet je echt zien als een gadget met alle snufjes die erop zitten.
Het instellen van de Cowboy 3
De test fiets die wij kregen had natuurlijk al een account vanuit Cowboy zelf.
Jan Willem: Het installeren van de app ging snel en makkelijk. Binnen een paar minuten was de fiets klaar voor gebruik. Ook het overzetten van de fiets naar Nick was snel en makkelijk geregeld. Werken met de app was ook makkelijk en duidelijk. De app gebruik je o.a. voor het op slot zetten, opsporen, navigeren of het bedienen van de lampen op de fiets. Deze app heeft voor een digibeet als mij geen moeilijkheden, laat staan voor iemand die van gadgets houdt.
Nick: ik moet eerlijk zeggen dat wanneer je eenmaal de app geïnstalleerd en ingelogd hebt, je snel op het account komt om zo met de fiets te verbinden middels bluetooth. Hij was super snel gekoppeld en werd daarna automatisch ontgrendeld, gingen de lampen aan en kon je lekker trappen.
Het Rijgedrag van de Cowboy
Jan Willem: Om het rijgedrag goed uit te leggen moet ik eerlijk zeggen dat ik nog niet heel veel ervaring heb met een elektrische fiets. Ik kan daardoor niet goed een vergelijking maken. Toch gek dat je een beetje zenuwachtig kan zijn voor het rijden op een fiets, iets wat ik al mijn hele leven doe. Bij het opstappen en wegrijden voelt er niets geks of onnatuurlijk aan. Dit had ik niet verwacht! Ik dacht dat het nog een heel ding zou zijn om op de fiets te rijden maar dat is echt helemaal niet het geval. Ook de snelheid die je makkelijk opbouwt voelt niet gek of té snel. Sterker nog, ik had op sommige momenten zelfs het idee dat hij iets te licht fietste. Wanneer je op een “rustig” tempo fietst heb je helemaal niet door dat je hard gaat of dat het energie kost. Al die andere fietsers die je voorbij vliegt kunnen gewoon niet doorfietsen! Dit is echt een heerlijk gevoel.
Er zit ook een minpuntje aan het rijgedrag van de fiets. Wanneer je harder wilt fietsen of wanneer je haast hebt, merk je dat de fiets niet lekker meewerkt. Je hebt snel het gevoel dat je zou willen opschakelen. Je trapt te hard voor en met te weinig weerstand, waardoor je het gevoel hebt dat je meer energie in de fiets stopt dan dat eruit komt. Hij mag voor mij bij harder trappen dus wat zwaarder voelen.
Nick: Het eerste wat mij opviel aan de fiets is dat hij alsnog vrij licht aanvoelde. Dit klopt dan ook wel, want hij is maar 18.2kg in zijn totale gewicht! De meeste e-bikes zitten zo’n beetje rond de 24-28kg inclusief accu en dat is best flink. De zithouding is te vergelijken met een mountainbike, gevoelsmatig dus iets voorover gebogen. Eigenlijk vindt ik dit persoonlijk wel fijn en voelt de fiets dus wendbaar aan. Ook omdat de motor achter zit is hij gigantisch responsief en omdat het een single-speed motor is ben je snel op tempo. Hierdoor hoef je niet te rommelen met versnellingen of eventuele knoppen. Trappen en gaan!
Het enige nadeel van deze opstelling is wanneer je de 25km/h grens aantikt hij dus daar blijft hangen. Wil je sneller fietsen dan deze snelheid kost het je zelf gigantisch veel energie en had ik echt het gevoel alsof ik tegen de motor aan het intrappen was. Hierdoor zal je misschien merken dat toch langere stukken fietsen je je moet inhouden.
Technische specificaties van de Cowboy 3
Met een bereik van 70km met de verwijderbare batterij kan je dus wel een aardig stukje fietsen. De oplader die meegeleverd is is een iets grotere laptopoplader, dus kan je prima meenemen in je zak. Haal de accu uit de fiets en je kan hem aan je bureau op werk gewoon opladen zonder dat je een stekkertje in de fiets moet stoppen. De accu weegt wel wat, zo’n 2.4kg. De accu is wel lekker vlot opgeladen in zo’n 3,5 uur. Op de fiets (in het frame bij het stuur) zelf kan je terugzien hoeveel batterij je nog over hebt. Ieder bolletje staat voor 20%.
Verder heeft de Cowboy 3 een GPS tracker in de fiets verwerkt. Zo kan je realtime je fiets volgen als je de Theft Insurance aanschaft van Cowboy zelf à 10 euro de maand. Ook kan je de crashdetectie aanzetten. Er zitten ingebouwde sensoren in die een val kunnen detecteren. Als je in je telefoon ICE contacten hebt toegevoegd zal jouw telefoon na een val smsjes sturen aan deze contacten.
De verlichting is super mooi geïntegreerd aan de voorkant in het frame. Op de achterkant zit de verlichting in de accu verwerkt. De verlichting kan je zelfs op twee verschillende standen zetten. Je kan de verlichting op de standen gedimd en fel zetten. Uiteraard kan je de verlichting ook uit zetten zodat hij geen energie uit de batterij haalt. De felle stand is erg prettig en zorgt voor een goed zicht op de weg.
De Cowboy 3 heeft een geintegreerde single-speed achterwiel motor van 250 watt. Deze wordt weer aangedreven door een tandriem gemaakt van carbon. Hij is daarmee helemaal olie vrij! Een must wanneer je met je nette broek gaat fietsen. Hydraulische schijfremmen mogen ook niet ontbreken.
Bij Cowboy hebben ze sinds kort nog een hele mooie en waardevolle toevoeging in de service gedaan namelijk Cowboy Care: Dit is een onderhoudsservice voor Cowboy fietsen die 24/7 beschikbaar is. Gecertificeerde technici komen langs op locatie om je fiets te repareren maar ook voor ander onderhoud, zoals bandenspannen en algemene controles.
De fiets voor in de stad?
Nick: Eerlijk gezegd weet ik niet of dit de fiets is voor in een dorp zoals waar wij wonen. Zeker tussen dorpen fietsen voelt alsnog langzaam aan als je maar maximaal 25km/h kan fietsen. Maar in de stad is het zeker een hele goede fiets. Hij is smal, de houding is sportief en je bent zo op tempo zonder dat het je al teveel energie kost. Naast het minpunt dat de motor je afremt, zat er bij ons geen standaard op. Nu is dit geen ramp maar hem even ergens neerzetten wordt dus lastig. Een standaard zelf erop zetten is niet zo lastig maar voor wat je voor de fiets betaald, had het wel fijn geweest. Ook omdat de app vrij gefocused is om snel ergens naar toe te navigeren ontbreekt bij deze versie toch een telefoonstandaard waar je hem op kan plaatsen. Je moet toch wel een eigen slot hebben om hem ergens aan vast te zetten.
Jan Willem: De Cowboy 3 heb ik ervaren als een hele fijne fiets die je inderdaad het beste kan gebruiken als stadsfiets. Hij is sportief en stylish en past heel goed bij de uitstraling van de moderne en milieubewuste man. Wil je een fiets voor grote en langere afstanden, dan weet ik niet of dit de beste keus is. Daarom zou ik aanraden om voordat je een fiets gaat aanschaffen heel goed uit te zoeken wat je bedoeling met de fiets is. Dan maak je de beste keuze en krijg je de beste fiets naar je verwachting.
Voor meer info over de fiets check de site van Cowboy