Column Maarten van Steijn: ‘Nog lang niet uitgekeken op Netflix’

Netflix is al sinds vele jaren een enorm begrip. Filmliefhebbers zoals ik kunnen hun hart op, maar ook mensen met minder (of geen) affiniteit met film weten inmiddels waar Netflix om draait. In deze column hoop ik mijn mening over de toekomst van Netflix met jou als lezers op een positieve, intrigerende manier te delen. Uiteraard gaat dit ook gepaard met de nodige research en cijfers ter onderbouwing. Veel leesplezier!

Lang, héél lang geleden, toen Netflix nog in de kinderschoenen stond…

Even een lesje geschiedenis, gegeven door de student himself. Netflix is begonnen als filmverhuurder. In 1997 is het merk in California ontstaan, al lag het natuurlijk mijlenver vandaan bij het huidige Netflix zoals wij dat kennen. Na een jaar van uitprobeersels hebben de vrienden Marc Randolph en Reed Hastings een website opgericht waar films gehuurd konden worden. Zij stonden destijds met dertig man sterk en boden 925 films te huur aan. Wanneer je een film op het oog had, werd de dvd in een envelop met de welbekende, rode Netflix-kleur naar je toegezonden.  Naarmate de technologie zich verder ontwikkelde, kwam Netflix in 2012 pas echt op gang en werd de streamingdienst beschikbaar binnen meerdere Europese landen. In 2013 kwam ook Nederland aan de beurt. Vandaag de dag heeft Netflix meer dan 125 miljoen abonnees van over de hele wereld (2018, Datanews). Ook is het bedrijf al enige tijd geleden aan de haal gegaan met het maken van eigen producties. De welbefaamde ‘Netflix Originals’.

De mens is visueel ingesteld


Uiteraard is het tof om zo nu en dan een boek open te slaan en je te laten onderdompelen in een ijzersterk verhaal. Toch ben ik van mening dat, vooral bij de jongere generatie, beeld toch boven tekst verkozen wordt. Onlinestreamingdiensten spelen hier geniaal op in, door allerlei modellen te ontwikkelen waardoor jij zwaar aan de buis gekluisterd blijft. Zo werkt Netflix met bepaalde algoritmes die jouw kijkgeschiedenis opslaan en vervolgens een aanbod in content voor je selecteren. Voorgestelde films dus, gebaseerd op jouw interesse. Vergelijkbaar met Silicon Valley – Google en Facebook bijvoorbeeld. Ook zet Netflix in op het psychologische aspect. Hoe vaak is het je al niet voorgekomen dat je jezelf beloofd ‘nog één aflevering’ te kijken? De aftiteling neemt vervolgens plaats voor een ‘volgende aflevering begint over 7 seconde’. Dit is het moment waarop je als persoon vol wilskracht en overtuiging zult moeten optreden, wil je dit wegklikken en gaan slapen.

Netflix enorm rijk?


Met ruim 125 miljoen abonnees heeft Netflix inmiddels aardig wat centjes op zak. Toch is Netflix niet zo rijk als soms gedacht wordt. Netflix vangt geld, maar investeert ook een hele hoop in kostbare producties. Laten dit nou juist de producties zijn die ervoor zorgen dat Netflix een eigen smoel krijgt. Zo heeft want.nl een artikel naar buiten gebracht met daarin een uitspraak van Ted Sarandos, chief Content Officers bij Netflix. Hierin laat Sarandos weten dat Netflix voor het eind van 2018 maar liefst 1.000 Netflix Original-titels beschikbaar wil hebben in de catalogus. Dit houdt in dat er zeker 470 films en series dit jaar nog moeten verschijnen om uiteindelijk op de 1000 uit te komen. Deze investering gaat naar verluid een totaal kostenplaatje bevatten van grofweg… 7… miljard…. euro! (2018, Want)

Sommige films horen bij de opvoeding


Over het algemeen ben ik zeker positief over de content die Netflix vandaag de dag op de plank heeft liggen. Toch is dit ooit anders geweest. Het heeft lang geduurd voordat Netflix echt noemenswaardige titels aan de bibliotheek toevoegde. De klassieke films als Lord of the Rings, Harry Potter, Gladiator enzovoorts hebben al enige tijd een vast stekje (en terecht!) gekregen binnen het platform. Toch zijn dit de films die je met een beetje opvoeding allemaal al wel gezien zou moeten hebben. De reden voor mij om Netflix op te blijven starten, zijn de Netflix Originals. Netflix heeft nu open boek gedaan wat betreft het aanbod dat we de komende tijd kunnen verwachten, maar ik denk dat in de loop der jaren de producties steeds minder pulp gaan opleveren en uiteindelijk met bijna alleen maar hoogwaardige films, series en docu’s aan komen zetten. Het platform is wat mij betreft nog lang niet uitgebloeid, en vele andere content bedrijven zullen in de toekomst overgaan op online streaming om zo ook maar in de buurt proberen te komen van Netflix.

Maar nu genoeg geluld, tijd voor de volgende aflevering van La casa de papel.

Bronnen:

Netflix (2018) Netflix Original-series en films. Geraadpleegd op 23 juni 2018, van https://www.netflix.com/nl/originals

Netflix-Nederland (2018) Te verschijnen series op Netflix. Geraadpleegd op 23 juni 2018, van

https://www.netflix-nederland.nl/te-verschijnen-series-op-netflix/

Wikipedia.org (2018, 26 mei). Netflix. Geraadpleegd op 23 juni 2018, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Netflix

Derache, D. (2018, 16 april). Netflix groeit naar 125 miljoen gebruikers wereldwijd. Geraadpleegd op 25 juni 2018, van http://datanews.knack.be/ict/nieuws/netflix-groeit-naar-125-miljoen-gebruikers-wereldwijd/article-normal-1094067.html

Van Es, J (2018, 18 mei). Netflix wil 1000 Netflix Originals voor eind 2018. Geraadpleegd op 25 juni 2018, van https://www.want.nl/netflix-wil-1-000-originals/

Written by
Jan Willem Huffmeijer

Als barbier ben ik al heel veel jaar bezig om mannen letterlijk mooier te maken. Via mijn blog B4men probeer ik niet alleen je haar mooier te maken maar ook je leven. Mijn passie voor uiterlijke verzorging combineer ik graag met de innerlijke verzorging. Ik schrijf graag over de onderwerpen die jij leest. Veel plezier op mijn blog voor mannen.

View all articles
Written by Jan Willem Huffmeijer