Hoe kies je de juiste dakdrager voor je auto. In dit artikel veel meer uitleg over dakdragers, de verschillen en hoe je ze moet monteren. Er zijn namelijk heel veel grote verschillen tussen de verschillende merken auto’s, merken dakdragers en verschillen in daken van auto’s.
Hoe kies je de juiste dakdrager
Dakdragers ze kunnen bijna op iedere auto geplaatst worden. Zelfs wanneer jouw auto helemaal geen open dakrailing heeft. De autofabrikanten hebben hier namelijk al over nagedacht. Er zijn namelijk op onzichtbare plekken plaatsen aangebracht die versterkt zijn. Zichtbaarder zijn de zogenaamde fixpoints en de open dakrailingen. Fixpoints zijn plekken waar onder een klepje montagepunten zijn gemaakt. Er zijn ook geïntegreerde dakrails. In deze dichte dakrails kunnen de dakdragers gemonteerd worden. Deze moet je niet verwarren met een sleuf ofwel T-track. Bij auto’s met een normaal dak worden dakdragers vaak bevestigd in de deursponning, tussen de deur en de daklijst.
Wat mag er op een dakdrager gemonteerd worden?
Verreweg de meeste mensen zullen de dakdragers gebruiken voor het monteren van een dakkoffer. Er zijn echter nog veel meer mogelijkheden om de dakdragers voor te monteren. Denk onder andere aan Skidrager, fietsdrager, allesdrager of een watersportdrager. Voor heel veel verschillende soorten bagage zijn er oplossingen, die je prima op de dakdragers kan plaatsen. Ga je op vakantie en wil je fietsen meenemen, dan kan je deze heel goed op een fietsendrager plaatsen. Er zijn zelfs bagagerekken waar je fietsen bovenop kan monteren. Ook voor ski’s en snowboards zijn er speciale koffers die het vervoer een stuk makkelijker maken.
Verschillende soorten autodaken
Er zijn een aantal verschillende soorten autodaken en om je een goed beeld te geven heb ik de verschillende soorten daken hieronder voor je neergezet.
Normaal (glad) dak
Bij een normaal (glad) dak is er geen echt montagepunt op of in het dak gemaakt. De dakdragervoet wordt geplaatst op het dak en met een speciale gevormde klem om de dakrand bevestigd. Rubberen blokken aan de onderkant van de voet zorgen ervoor dat de dakdragers stevig en zonder beschadigingen op je auto kunnen worden gemonteerd.
Vaste bevestigingspunten / Fixpoint bevestiging
Wanneer je klepjes hebt in je daklijsten, dan heb je te maken met fixpoints op je dak. Onder deze klepjes zitten dan schroefgaten of montageblokjes. De dakdragers worden dan middels deze vaste bevestigingspunten veilig en stevig gemonteerd. Merken als BMW, Mercedes en Opel maken vaak gebruik van dit systeem.
Geïntegreerde railing / Gesloten railing
Waar voorheen een open dakrailing populair was bij stationwagons, is dat nu de geïntegreerde railing. Geïntegreerde railing is een sierlijke lijst waar je aan de buitenzijde van de auto direct op het dak zijn gemonteerd. Er zit geen ruimte tussen het dak en de railing. Je kan dan dus ook niet met je hand onder de railing door. De dakdragers worden op deze railing gemonteerd.
Open dakrailing
Een open dakrailingen heeft de bekende stangen welke in lengte richting op het dak zijn geplaatst en waar je met je hand omheen kan. Open dakrailing wordt vaak toegepast op stationwagons en SUV’s. Deze geven je auto vaak ook een wat stoerdere uitstraling.
T-profiel dakrailing
Als je auto is voorzien van een T-profiel dan heeft de auto in lengte richting 2 lijsten op het dak. Deze zijn dan voorzien van een sleuf van voor naar achter. Hierin moet je dan een zo genaamd T-stuk of T-Track adapter monteren.
De ouderwetse Regengoot
Een “ouderwetse” regengoot is een smalle goot boven de autodeuren. Vroeger was dit een veel voorkomend systeem om dakdragers aan te monteren. Tegenwoordig wordt de regengoot niet meer toegepast op auto’s en vindt u het alleen nog maar terug bij klassiekers en oldtimers.
De opbouw van de dakdragers
Er zijn grote verschillen ook in de opbouw van de dakdragers. Welke opbouw het beste bij je past hangt voor een heel groot gedeelte af van welk type dak je hebt. Dit heb ik hierboven uitgelegd, dus dit kan niet meer fout gaan 😉 Ook voor veel verschillende merken zijn er verschillende opbouwmogelijkheden. Hieronder heb ik de verschillende opbouwmogelijkheden uitgelegd.
Stangenset
Een stangenset bestaat uit 2 draagbalken. Deze draagbalken staan dwars op de auto en dienen als basis om een dakkoffer, fietsendrager, skidrager etc. op te monteren. Standaard is een stangenset uitegevoerd in staal. Optioneel zijn deze ook leverbaar in aluminium.
Het voordeel van aluminium dakdragerstangen is dat deze beschikken over een T-profiel aan de bovenzijde van de stang. Zo kun je eenvoudig accessoires zoals fietsdragers en skidragers monteren. Daarnaast kun je kiezen tussen ovale aluminium stangen en aluminium dakdragerstangen in de vorm van een vliegtuigvleugel. De laatste stangen zijn extra stil op uw auto en zullen daarom ook een positief effect hebben op je brandstofverbruik.
Voetenset
Een dakdrager voetenset is het gedeelte dat is verbonden met de dakdragerstang. Aan deze voet wordt ook het autospecifieke gedeelte voor bevestiging aan het dak (kitset) worden gemonteerd.
Kitset
Een kitset is het autospecifieke gedeelte welke aan de onderzijde van de voetenset wordt gemonteerd. Dankzij de kitset kunnen de dakdragers op de juiste manier op de auto gemonteerd worden zodat u veilig en zonder beschadigingen aan uw auto spullen kunt vervoeren.
Welk merk of kwaliteit je kiest voor jouw dakdrager hangt niet alleen van je auto af maar ook van je budget. Zo kan je kiezen voor hele stevige en dure dakdragers of voor iets minder dure dakdragers. Ook kan je soms een mooie aanbieding scoren door de aanschaf van een complete set. Voor meer info over dakdragers of over de montage van je dakdrager kijk dan op Dakdragerwinkel.nl