Dat Opel met de Grandland X een schot in de roos heeft geschoten mag wel blijken uit de verkoopcijfers. 70.000 van deze auto’s in de eerste zes maanden dat deze cross-over op de markt kwam is een groot succes. Het begint erop te lijken dat de overname van Opel door het Franse PSA nu al zijn vruchten aan het afwerpen is. De Grandland X is de eerste auto van Opel die in samenwerking met de Fransen tot stand is gekomen. Je zou dan kunnen spreken van een toevalstreffer, maar een paar weken geleden is de nieuwe Opel Combo Life aan de pers gepresenteerd en deze auto is in samenwerking met PSA gebouwd op het platform van de Peugeot Partner en de Citroën Berlingo en ook deze MPV is heel enthousiast ontvangen. Bij deze auto’s geen interieur meer waarin het Amerikaanse harde plastic domineert. De Grandland X Ultimate heeft een mooi, stijlvol en comfortabel interieur met alle kenmerken van de Duitse degelijkheid maar met een Franse touche.
De Grandland X Ultimate.
De Opel Grandland X Ultimate werd pasgeleden in het Spaanse Bilbao aan de Europese pers gepresenteerd en in deze omgeving konden wij de auto op alle soorten wegen testen. Vlak, in de bergen aan de kust met flink wat wind en in de stad. En ik kan niet anders zeggen dan dat de auto zich op alle soorten wegen en omstandigheden thuis voelt. Wat mij vooral opviel was dat de Grandland X ultimate een echte reisauto is. Je zit er op alle plaatsen bijzonder comfortabel in. Als bestuurder heb je een heel goed overzicht op het instrumentarium. Doordat je hoger zit heb je tevens een beter uitzicht op de weg. Maar naast functionaliteit geeft het rijden met de Grandland X Ultimate ook heel veel plezier. De auto ziet er modern, dynamisch en sportief uit en hij heeft krachtige motoren en veel grip op de weg, en ondanks zijn robuuste off-road-uitstraling rijdt hij verrassend soepel en sportief. Hij stuurt heel direct en door een heel comfortabele wielophanging en vering blijft hij heel stabiel op de weg liggen zoals je van een cross-over mag verwachten.
Maar wat is er nu Ultimate aan de Grandland X die er toch al een tijdje is? Nou dat zit zo. Opel luistert graag en goed naar zijn klanten en merkte dat veel kopers van de Grandland X dezelfde opties namen. Veel (auto)fabrikanten gaan dan op die opties korting geven maar Opel besloot die veel bijgekochte opties standaard op de Grandland X te zetten voor een kleine meerprijs. Zodoende dus de toevoeging ULTIMATE. Bovendien is deze topversie ook nog uitgebreid met een nieuwe hele krachtige 2.0- liter dieselmotor van 130 kW en maar liefst 177 pk. Je vraagt je misschien af of een diesel tegenwoordig nog wel zinnig is om op de markt te zetten, maar zoals gezegd, Opel luistert goed naar zijn klanten en er zijn er voldoende die om een diesel vragen. Natuurlijk wel een echt schone diesel zonder gerommel. En je kan ervan op aan dat deze 2.0 CDTI echt schoon is en er niet gesjoemeld is. Bovendien is deze krachtbron gekoppeld aan een nieuwe achttraps automaat. Deze motor is zelfs krachtig genoeg om je caravan, boot- of paardentrailer met gemak over en door het Himalayagebergte te trekken.
HIGHLIGHTS Grandland X Ultimate.
Laten we nog even wat belangrijke zaken op ’n rijtje zetten: De Ultimate biedt heel veel veiligheid. Standaard uitgerust met Forward Collision Alert met voetgangersherkenning en Automatic Emergency Braking. Adaptive Forward Lighting, LED-koplampen, Advanced Park Assist met 360° parkeercamera, AGR-stoelen, lederen bekleding en stoelverwarming van de stoelen voorin en de twee buitenste zitplaatsen achterin. Stuurwiel met leer bekleed en is verwarmbaar, een compleet Navi 5.0 IntelliLink infotainmentsysteem met een 8-inch kleurentouchscreen en optimale connectiviteit door Apple CAR Play. Smartphones die hiervoor geschikt zijn kunnen draadloos worden opgeladen in het opbergvak in de middenconsole. In de Grandland X Ultimate kan je ook nog genieten van je muziek of radio met het Denon premium sound system met digitale radio DAB+. Is de Grandland X leverbaar vanaf € 30.799,- de Grandland X Ultimate begint bij € 37.799,- met de 130 pk sterke 1.2 Turbo-benzinemotor.
Jos Huffmeijer voor www.B4men.nl.
Foto’s: B4men en Opel.