We go back, back in time! Terug naar het Oude Egypte met assasin’s Creed Origins. Een nieuwe game op de serie die nu al maar liefst tien jaar bestaat! Zelf heb ik maar een deel gespeeld van Assasin’s Creed en dat was ook hun eerste game, verder heb ik eigenlijk nooit meer de franchise verder opgepakt. Ik ben benieuwd of dit een game zal zijn waar je een beetje achtergrondverhaal voor nodig hebt.
Geheimen ontdekken
Jij speelt als Bayek, een beschermer van Egypte, ook wel Medjay genoemd. Samen met Senu jouw adelaar moet je missies voltooien en mysteries ontdekken in het oude Egypte. Wat mij meteen opviel in het begin is het vernieuwde vechtsysteem. Het is even wennen maar als je even switcht naar een andere game moet je wel echt weer wennen aan het vechtsysteem. Dus ga niet meteen een baas bevechten nadat je een tijdje een andere game gespeeld hebt haha. Verder is er weer een hoop te ontdekken. Gelukkig helpt Senu hierbij je adelaar, zodat je gemakkelijker geheimen kan vinden. Tevens heb je ook een Animus Scan, even de bovenste D-pad knop indrukken en vervolgens krijg je een scan in de omgeving naar verborgen items en door- of uitgangen.
Het vernieuwde vechtsysteem en je inventory
Het vechtsysteem is zo gemaakt dat je heel snel kan wisselen tussen korte en lange afstand aanvallen en het is ook belangrijk dat je je wapens goed upgrade in de klasse welke de enemy zich bevindt, want anders ga je toch wel redelijk snel dood. De keuzes aan wapens is in mijn ogen wel goed gevuld! Je hebt keuze uit verschillende soorten bogen die ieder zijn eigen doel hebben zoals; Jachtbogen, lichte bogen en bijvoorbeeld de predator boog. En melee wapens zijn er teveel om op te noemen. Ieder ook weer met zijn eigen rarity waarbij blauw normaal is en geel bijzonder is.
Ook kan je delen van je armour upgraden en daarvoor heb je parts nodig, op verschillende manieren kan je die verkrijgen door bijvoorbeeld dieren te jagen of transportwagens te plunderen. Doe dit goed in het begin totdat je bepaalde parts niet kan halen. Dit betekend dat je naar een volgende map moet unlocken om het daar te verkrijgen.
De grote van de map, graphics en verhaallijn
De map grote is echt insane! Ze zeggen dat het rond de 120 – 136 vierkante Kilometer ligt. Dit is ongeveer 50% groter dan GTA V en die je moet bewandelen of te Paard / Dromedaris. Ik vind de graphics echt uitstekend gedaan, alleen zitten er hier en daar nog wat buggs, niet heel storend maar toch wel aanwezig. Zoals bijvoorbeeld leeuwen die ineens uit een kooi glitches of enemies die blijven vastzitten als je ze aanvalt. Er is in ieder geval genoeg te onderzoeken in het oude Egypte!
De verhaallijn moest ik heel erg aan wennen, want de voice overs zijn soms echt heel erg awkward en klinkt echt gigantisch lage kwaliteit ten opzichte van de omgevingsgeluiden en muziek. Ik dacht eerlijk gezegd dat het na een update als hoge kwaliteit terugkwam maar helaas was dit niet het geval. Het kan echt behoorlijk storend zijn en ik moest er echt aan wennen. Zo heb ik dus wel redelijk wat verhaallijn in het begin gemist omdat ik me gewoon echt irriteerde. Uiteindelijk vond ik het wel boeiend en had ik niet het idee dat ik echt stukken miste uit het vorige deel. Het enige misschien is de Animus.
De game zit dus goed in elkaar met wat mindere harde kantjes waar je even doorheen moet bijten. Uiteindelijk is het het allemaal wel waard en wil je steeds langer spelen en verder verkennen. De uitleg is simpel en duidelijk en zal je snel aan de game mechanics wennen. Het vechtsysteem is echt awesome en voelt alsof je in een film speelt, waarbij soms een slowmotion kill word gemaakt! Wel een ergenis vind ik dat je jezelf in heel erg voordeel kan zetten door micro-transacties en die zijn hééél erg aanwezig. Dat hadden ze wel minder mogen doen van mij. Maar als je de game zo koopt is er genoeg te doen voor wel +-80 uur.
Geschreven door Nick Strijbos