Als je na het lezen van dit artikel er nog aan twijfelt of Mazda wel een automerk van deze tijd is, zou je eigenlijk een afspraak moeten maken met een psychiater. Maar beter is het om dan toch maar eens de moeite nemen om bij de Mazda-dealer langs te gaan. Daar staan inmiddels de vernieuwde CX-5 en de nieuwe CX-3 voor je klaar om er een proefrit in te maken. Met deze auto’s maak je kennis met het nieuwe i-Activ-systeem dat door Mazda is ontwikkeld om hun AWD (All Wheel Drive) te verfijnen waardoor je als bestuurder maximale controle over je auto hebt en daardoor veel meer rijcomfort. Daarnaast heeft Mazda de motoren, transmissies, carrosserieën en onderstellen voorzien van SkyActive technologie waardoor Mazda voorop loopt met innovatieve ontwikkelingen. SkyActive zorgt er o.a. voor dat de motor veel efficiënter omgaat met de brandstof. Ook zorgt deze technologie ervoor dat de versnellingsbak onder alle omstandigheden direct en sportief schakelt en een automaat aanvoelt als een handgeschakelde versnellingsbak. De SkyActive-Body zorgt voor een gewichtsbesparing van wel 8%. Tel daarbij de grotere torsiestijfheid en een efficiëntere structuur bij op en je krijgt een Mazda met een beter rijgedrag en een grotere passieve veiligheid. Kortom Mazda’s zijn beslist geen suffe auto’s voor bejaarden, maar veilige en heel sportieve auto’s die een fantastisch groot rijplezier genereren. Maar dit kan de dealer je ook allemaal vertellen.
B4men onderzoekt in Spanje verder.
De vraag is natuurlijk of dit hele verhaal van de nieuwe technologieën wel klopt en hoe deze nieuwe generatie Mazda’s rijden? Om dit te ervaren ben ik voor B4Men ingegaan op de uitnodiging van Mazda om mee te gaan naar Spanje om de auto’s te testen. Dit zou gaan gebeuren op het terrein van Les Comes in de Catalaanse bergen. Op dit heel ruige terrein van 518 hectaren groot heb je meer dan 60 kilometer boswegen met scherpe bochten, steile hellingen en kuilen zo diep dat als je daar in roept je heel lang moet wachten voor je echo terug komt. Les Comes wordt vooral gebruikt als oefenterrein door rallyrijders. Zo oefenen ze daar met de vrachtwagens die mee doen aan de Dakar-rally. Dus het ideale terrein voor de Mazda AWD Xperience. Hierbij werden niet alleen de auto’s niet gespaard, maar moest je zelf ook lekker aan de bak om je coördinatie en bewegingscontrole te verkennen. Dit gebeurde eerst onder leiding van de professionele Spaanse bergbeklimmer Ferran Latorre.
Daarna kwamen de Mazda’s aan de beurt. Toen ik door had hoe ruig dit terrein is, dacht ik wel dat je als autofabrikant wel erg zeker van je zaak moet zijn om een aantal persmuskieten in je nieuwe auto’s over dit terrein te jagen. Nou dat was geen bluf van Mazda. De auto’s deden het fantastisch en iedereen was het er over eens dat Mazda met de CX-3 en CX-5 een prachtige bijdrage levert aan de automarkt. Door het i-Activ AWD-systeem kleeft de auto aan de weg omdat de druk op de assen vloeiend wordt verdeeld. De auto liet zich eerst moeiteloos en soepel door het drukke stadsverkeer van Barcelona sturen. Op de autosnelweg reageerde hij ook heel direct en zonder enige schokkerigheid. Op Les Comes van het zelfde laken een pak. Geen enkele keer vertoonde zowel de CX-3 als de CX-5 ongewenst of onverwachts gedrag. Zelfs onder de meest bizarre omstandigheden zoals met de twee achterwielen in de lucht of rijdend tegen een steile wand was hij gemakkelijk te besturen vanwege zijn geweldige stabiliteit en het i-Activ AWD-systeem. Ik denk dat je de toeren die wij daar hebben uitgehaald met de meeste 4 wheel drives niet kan doen, laat staan met andere AWD’s.
Het systeem van Mazda is in tegenstelling tot andere AWD’s anticiperend. Het scant met 27 verschillende sensoren meer dan 200 keer per seconde de staat van het wegdek, de motor, de transmissie, het weer, de sliphoek, de besturing en nog veel meer dingen om het koppel op de meest effectieve manier over de wielen te verdelen. Dus jij hoeft als bestuurder alleen nog maar de route en de andere weggebruikers in de gaten te houden. Je geeft eigenlijk alleen wat gas, je stuurt en je remt als het nodig is. Comfortabeler en relaxter kan je het rijden niet hebben.
Als toetje van het Mazda AWD Xperience konden we ook nog persoonlijk kennis maken met de professionele Britse rallycoureur Guy Wilks en zijn rally rijstijl. In de Mazda CX-5 gaf hij op het circuit een demonstratie van zijn kunnen. Ook hieruit blijkt maar weer hoe geweldig de rijeigenschappen van de nieuwe Mazda’s zijn. En niet alleen de rijeigenschappen zijn geweldig. Ook het uiterlijk van deze nieuwe generatie ziet er heel puik uit. Zoals bij de vernieuwde MX-5 zijn bij de nieuwe modellen van de CX-3 en CX-5 de z.g.n. KODO-designkenmerken toegepast. Met de contouren van een jachtluipaard stralen de auto’s snelheid, kwaliteit en dynamiek uit. Ook het interieur heeft veel dingen die zorgen voor een hoog comfortniveau, een maximum aan veiligheid en gebruikersgemak. Dus Mazda suf??
Absoluut niet!! Mazda staat voor sportief en optimaal rijplezier. Ga dat maar snel bij een dealer in je buurt ervaren.
Jos Huffmeijer voor www.b4men.nl
https://www.youtube.com/watch?v=BR4jnfdE_Es