Jongensdromen, heel soms komen ze uit. Ik heb al vaker verteld dat ik geen enorme autokenner ben en als jong ventje had ik dan ook niet zoveel dromen over auto’s. Totdat ik de Ford Mustang voorbij zag komen in de film ‘The Thomas Crown Affair’, het was een heel bijzondere Shelby. Bam verkocht! Vanaf dat moment was ik een Mustang liefhebber. Nu is de Mustang in Nederland nooit officieel verkocht en moest je de auto importeren. Dit is een erg duur grapje, zeker omdat de Ford Mustang alleen verkrijgbaar was in een dikke V8 of V6. In ons belastingklimaat niet echt heel gunstig. Daar is sinds afgelopen jaar verandering in gekomen, de Ford Mustang is nu bij de Nederlands dealers verkrijgbaar en ik mocht er een week mee rijden.
De Ford Mustang
Mijn jongensdroom staat op punt van uitkomen. Ik mag de Ford Mustang gaan rijden! Er was wat haast bij omdat ik hem heel erg graag in een bedrijfsfilm van Brutus (producten die ik samen met Rik en Evert verkoop in onze barbershops) wilde gebruiken. Door de haast die ik had werd het niet de V8 die ik tot mijn beschikking kreeg maar de Europese versie, de Ford Mustang 2.4 4 cilinder. Hum…..??!! Tja, aan de ene kant een beetje een domper en aan de andere kant ook wel een uitdaging om eens te kijken of ik mijn droom ook in deze auto kan vinden.
Het moment dat wij naar de Ford Mustang liepen werd ik eigenlijk al verliefd op de auto! Een waanzinnige dikke ruby rode wagen stond daar te glimmen in het zonnetje. Ik moest het natuurlijk even informeren, is deze 2.4 nu op de motor na nog anders? Er is geen verschil op de motor, de badge en de prijs na. We laten ons in de kuipstoeltjes glijden en dan pas valt het op, wat een neus zit er op die wagen. Er komt een bijzonder gevoel in mijn buik en mijn mondhoeken komen in de krul…WAUW. Starten die bak……mehhh, daar is dan waarschijnlijk het verschil met de V8 (waarschijnlijk omdat ik de V8 niet heb gehoord) het motorgeluid valt namelijk wat tegen. Ook in de auto is het vrij stil. Tijdens de eerste meters kon het gas er nog niet echt op en was hij qua beleving toch wel erg braaf. Yes, wat meer ruimte en daar gaan we het pedaal even stevig intrappen, WROEM een dikke brul en we vliegen weg. Yes Yes Yes, hij kan het dus wel!! Dit gaat een mooi weekje worden.
De gunfactor van de Ford Mustang
In het eerste ritje naar huis wordt het al duidelijk, deze auto laat mensen omkijken. Nu zie je deze auto in Nederland natuurlijk niet heel veel en ik had dus wel verwacht dat de auto wat blikken zou trekken. De gunfactor die echter aan de auto hangt, is iets waar wij ons enorm over hebben verbaasd. Werkelijk bijna iedereen moet even kijken. Mannen en vrouwen van jong tot oud kijken naar deze bak. Je ziet hoofden draaien, mensen die wijzen en het leukste wij hebben veel verschillende duimen gekregen. Ook op Facebook bleek het de auto te zijn die verreweg de meeste like’s heeft gekregen. Deze auto heeft de X Factor!
Rijden in de Ford Mustang
Laat ik heel duidelijk zijn over de motor, het is een 2.4 4 cilinder en dus niet de emotievolle V8. Echter heeft de 2.4 een slordige 317 pk op de achterwielen die menig auto achter zich laat. Ik heb de hele week niet één keer het gevoel gehad ook maar iets aan pk’s gemist te hebben. Ook is mijn gemiddeld verbruik deze week 1 op 10 geweest en ik heb echt aardig lopen scheuren! Dit is echt wel een voordeel van een kleinere motor. Ik heb zelfs met een rit naar het midden van het land de 1 op 13 gehaald en ook hier heb ik niet op de zuinigheid gelet. Dus eerlijk is eerlijk, ik zou voor de emotie van de V8 na het rijden in de 2.4 geen € 50.000 meer betalen. De auto heeft mij deze week laten genieten van het pure Amerikaanse rijden, de Mustang heeft power om snel te kunnen rijden en heeft een goede controle maar deze power kan je ook gebruiken om fantastisch te cruisen, zoeven en deinen. Zo zie ik Amerikaans rijden voor mij en dat is wat hij doet. In een hoge versnelling met een laag toerental is de auto rustig en zoeft hij over de weg alsof je de weg niet raakt. Kom maar op, we gaan naar het einde van de wereld rijden, dat is het gevoel wat de auto je geeft.
Minpuntjes Ford Mustang
Wauw, alleen maar lyrisch over de auto? Zitten er dan geen minpunten aan de Ford Mustang? Zeker wel, het blijft een Amerikaan. De afwerking voor toch een dure wagen (De versie die ik reed kost € 57.000,-) is er niet één van subtiele klasse. De achterbank van de auto bestaat uit twee super mooie en lekkere voorgevormde stoelen, het is echter alleen erg jammer dat je bijna geen beenruimte krijgt. Dit zeker met de wetenschap dat je een kofferbak hebt waar 6 kratten bier in passen. Ruimte genoeg zou je zeggen om de achterbank een paar centimeter naar achter te halen. Zijn dit punten voor mij om de Mustang te laten staan? Hahaha wat denk jezelf?? Niet dus!! Deze Ford Mustang heeft mijn hart gestolen en de droomauto is een stukje dichterbij gekomen.
Nu geef ik natuurlijk altijd een cijfer aan de auto’s die ik heb gereden op een schaal van 1 t/m 10. Ik zou echter een uitzondering willen maken voor de Mustang, hij krijgt van mij een 11!!! Deze auto is alles wat ik in een auto zoek!!