Niet zo lang geleden heb ik van Renault de Espace mogen rijden. Deze heeft mij toe best verbaasd en mijn verwachtingen voor de SUV van Renault zijn dus hoog gespannen. Als B4men zijnde wil ik natuurlijk wel een bijzonder model aan jullie kunnen showen dus ik heb de 4×4 meegekregen. Renault is hier zelf heel eerlijk in, dit is niet de auto die veel verkocht zal worden. Hij is eigenlijk voor de Nederlandse markt door alle belastingen gewoon veel te duur. Daarbij komt ook nog eens dat we in Nederland niet zo snel een 4×4 nodig zullen hebben. De enige plek waar je hier nog echt kan verdwalen is in het centrum van Amsterdam wanneer je tegen de zoveelste wegopbreking rijd en zelfs je navigatie niet meer weet wat ie moet doen. Zet hem dan in de 4×4 stand en ploeg hem door het mulle zand en laat ze maar een poepie ruiken.
De Renault Kadjar 4×4
De kadjar 4×4 is er in één uitvoering en dit is gelijk het top model in uitvoering en prijs. Het gaat om de Renault Kadjar Energy dCi 130 4×4 Bose € 39.390,- met 25% bijtelling. De Kadjar viel mij, eerlijk is eerlijk, een beetje tegen wat betreft de aankleding en de opties. Ik heb van Renault wat dat betreft echt een hele hoge pet op, misschien wel iets te hoog. Nu is een 4×4 natuurlijk een werk paard en hoeft hij natuurlijk niet super de luxe te zijn. Het interieur is somber en erg grijs. Ik mis de franse allure waar Renault om bekend staat. Het exterieur van de auto vind ik wel erg mooi en hier staat wel een stoere auto, die ook echt wel aantrekkelijk is voor jonge mannen. Iets wat mij wel opvalt is de hoogte van de auto, hij is eigenlijk in de zit helemaal niet zo hoog, wat je op het oog anders doet denken. Dit is geen min of plus punt maar echt persoonlijk voorkeur, ikzelf ben van hoog en droog en zou dus sneller kiezen voor een auto met meer hoogte.
Een week rijden in de Renault Kadjar
Ik heb er altijd al voor gekozen om wanneer ik een auto review ik de auto een eerlijke kans moet geven. Wanneer ik de auto een paar uur zou rijden is dit natuurlijk veel te weinig om echt een eerlijke mening te geven over het rijgedrag. Ik wil kilometers hebben gemaakt. Dit standpunt is echt heel erg goed geweest voor de Renault Kadjar. Ik heb mij namelijk in het begin wat vergist in de bediening van het gaspedaal. Zodra je deze intrapt kom je tot op een punt van weerstand met als gevolg dat je gevoel zegt dat je niet verder kan. Gevolg was dat de auto voor mij echt geen gang had! Hij is wel lekker zuinig maar pit heeft hij niet, ik hoor het mij nog zeggen. Totdat ik door kreeg dat er een soort van dubbele bodem in zat. Je kan hem door die eerste weerstand heen duwen en dan schiet hij wel vooruit. Met de zuinigheid is het dan wel gedaan natuurlijk 🙂 !! De auto rijd prima, niet uitmuntend maar zeker niet slecht. Hij is soepel en comfortabel, ik had wel wat moeite met de grote neus van de auto. Er zit een soort golf in de motorkap dat zorgt voor twee hoge punten op de linker en rechterkant van de motorkap en deze beperken het gezichtsveld. Ik vond het niet prettig.
Conclusie Renault Kadjar
De Renault Kadjar is een prima gezinsauto, met een prima uitstraling en een prima rijgedrag. Het is geen onderscheidende auto binnen zijn segment, iets wat ik meestal wel van Renault vind. Ik vind het daarom gevoelsmatig niet echt een Renault. Het cijfer wat ik de Renault Kadjar geef is een 7, het is ruim voldoende maar te weinig om echt in het oog te springen.
Is een nieuwe Renault Kadjar net te prijzig voor je? Kijk dan een naar een Renault occasion of gebruikte Renault.